fbpx skip to Main Content
Zorgboerderij en Bewustzijnscentrum Vanuit Hart&Ziel
Heibloemdijk 1, 5688 JV, Oirschot 0657346257
Hoogsensitief: 3 Tips Om Ontspannender Te Slapen

Hoogsensitief: 3 tips om ontspannender te slapen

3 tips voor je hoogsensitief kind om ontspannender te kunnen slapen.

Als je een hoogsensitief kind hebt, dan zul je vast wel weten dat je kind de wereld op een andere manier ervaart dan kinderen die niet hoogsensitief zijn.
Kinderen die hoogsensitief zijn verwerken dagelijks veel prikkels. Deze prikkels en de daar bijkomende emoties kunnen intens worden ervaren. Als je hier dagelijks veel mee bezig bent, dan kan het voorkomen dat je een vol hoofd krijgt. Zo vol dat je misschien hoofdpijn krijgt of juist te veel gaat denken.

Misschien houdt dit wel zolang aan dat je hoogsensitieve kind er niet van kan slapen.
Terwijl slaap juist enorm belangrijk is om overprikkeling tegen te gaan. Er kunnen geen prikkels meer binnenkomen, wat logisch is, maar je verwerkt ze ook in je slaap.

Maar door de overprikkeling kan het voorkomen dat je moeite hebt met inslapen.

Gelukkig hebben wij 3 tips voor je hoogsensitieve kind om beter te kunnen slapen! 

Hooggevoelig Kind Slapen

De 3 tips zodat je hoogsensitieve kind ontspannender kan slapen!

  1. Strijk je kind af voor het slapen zodat hij alle drukte en spanningen van de dag los kan laten. Leg je handen boven bij het hoofd en wrijf naar beneden naar de voeten. Hou deze even vast bij de voeten of masseer ze even. Vertel tijdens het afstrijken een verhaaltje waarbij het kind zijn drukte of spanningen aan jou handen mee mag geven. Strijk minstens 3x af.
  2. Maak een slaapschriftje! Laat je kind voor het slapen zijn gedachten en gebeurtenissen van de dag opschrijven of tekenen in een schriftje. Sluit deze af met wat ze het fijnste vonden aan die dag en/of waar ze trots op waren. Maak een positieve gedachten om de dag af te sluiten. Ook voor de papa’s en mama’s kan dit goed werken. 😉
  3. Kinderen die hoogsensitief zijn, zijn gevoelig voor prikkels. Probeer daarom een half uur voor het slapen zo prikkelvrij mogelijk te houden. Ga samen lezen, iets bouwen of kleuren. Neem ook echt de tijd voor je kind en zorg dat jezelf ook de rust hebt om het bed ritueel in te gaan.

Ben jij (ook) hoogsensitief en heb je problemen met slapen? Probeer zelf ook eens deze tips.
Vraag bijvoorbeeld je kind of je partner om je af te wrijven. Succes! 

Is je kind hoogsensitief?

Als je een hoogsensitief kind hebt, kan hij/zij naast het slapen nog andere problemen hebben waar hij/zij tegen aanloopt.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld overprikkeling of grenzen aangeven.

Hierbij zou ik graag willen helpen. Mijn naam is Nick en ik ben (Energetisch) Kindercoach.

Ik heb ervaring met hoogsensitiviteit, daarnaast kan ik ook ondersteunen bij andere problematieken.

Naast Kindercoaching verzorg ik ook de groepstraining ‘Hoogsensitief zijn is mijn kracht!

Ben jijzelf Hoogsensitief?

Hoogsensitief zijn kan een enorme kracht zijn als je deze positief inzet, maar kan ook bepaalde moeilijkheden met zich mee brengen.

Wil jij jouw hoogsensitiviteit als kracht inzetten?

Dan is cursus ‘Bewust jezelf ZIJN!’ iets voor jou. Deze is in een avondcursus en in retraitevorm te volgen.
Daarnaast bieden we ook retraites aan met verschillende thema’s, klik hier voor meer informatie.

Mijn naam is Kirstie en ik verzorg de cursussen en de retraites.

X